|
|
|
|
Home / Archives / Vol. 14 No. 1 (2018): JAN - JUN / Original Article |
|
|
|
|
|
The Effects of Participative Learning Program on Knowledge and Skills of the Unofficial-Time Nurse Supervisors at a Tertiary Level Hospital in the Medical Service Department under the Bangkok Metropolitan Administration |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
นุศริน โกสีย์วงศานนท์
Professional Nurse, Charoenkrung Pracharak Hospital, Medical Service Department under Bangkok Metropolitan Administration.
สุคนธ์ ไข่แก้ว
Associate Professor, Major advisor, Faculty of Nursing, Christian University of Thailand.
เบ็ญจวรรณ พุทธิอังกูร
Co-advisor, Faculty of Nursing, Christian University of Thailand.
Abstract
Objective: To assess effectiveness of the participatory learning program on knowledge and skills of the unofficial-time nurse supervisors at a Tertiary Level Hospital in the Medical Service Department under the Bangkok Metropolitan Administration.
Materials and Methods: This is quasi-experimental research. The samples comprised of 32 unofficial-time nurse supervisors. The research instruments were the participative learning program on knowledge and skills of the unofficial-time nurse supervisors and the participative knowledge test. The research instruments were assessed by experts and were analyzed the participative knowledge test by KR-20 and the participative skills by Cronbach’s alpha. The reliability was 0.74 for the participative knowledge test and Cronbach’s alpha was 0.97 for the participative skills. The Geometry data were analyzed by using descriptive statistic and the average score of the participative knowledge and skill test used t-test.
Result: The research results revealed that before the training program, the unofficial-time nurse supervisors had knowledge at a high level (=14.25, S.D.=1.74) and skill at a moderate level (=3.29, S.D.=0.53), and after training the program, the unofficial-time nurse supervisors had knowledge at a high level (=15.94, S.D.=2.34) and skill at a good level (=3.54, S.D.=0.51). The average score of the knowledge and skill test after training with the participative learning program for the unofficial-time nurse supervisors were statistically and significantly higher than before training (p<0.05).
Conclusion: Participative learning program were to improve knowledge and skill of the unofficial-time nurse supervisors. Suggestion that: The executive nurse manager should implement the participatory action training program by used the case study to increase the knowledge, and problem solving and decision making skill of nurse supervisors.
Keywords: participative learning program, unofficial-time nurse supervisors
|
|
|
|
|
|
|
|
|
How to Cite |
|
|
|
|
|
โกสีย์วงศานนท์ น., ไข่แก้ว ส., & พุทธิอังกูร เ. (2019). The Effects of Participative Learning Program on Knowledge and Skills of the Unofficial-Time Nurse Supervisors at a Tertiary Level Hospital in the Medical Service Department under the Bangkok Metropolitan Administration. Journal of Charoenkrung Pracharak Hospital, 14(1), 25–39. Retrieved from https://he02.tci-thaijo.org/index.php/JCP/article/view/179625 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
References
1. อารี ชีวเกษมสุข. สมรรถนะผู้นำทางการพยาบาล แนวคิดและการพัฒนา. กรุงเทพ:บริษัทเฮ้าส์ ออฟ
เคอร์มิสท์ จำกัด; 2559.
2. ชูชัย สมิทธิไกร. การฝึกอบรมบุคลากรในองค์การ. พิมพ์ครั้งที่ 9. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์จุฬาลงกรณ์
มหาวิทยาลัย; 2558.
3. พิกุลโกวิทพัฒนา. หลักสูตรการเตรียมผู้ตรวจการพยาบาลนอกเวลาราชการ กลุ่มภารกิจ
ด้านการพยาบาล โรงพยาบาลมหาราชนครราชสีมา.[พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต].สาขาวิชาการบริหาร
การพยาบาล, คณะพยาบาลศาสตร์,ขอนแก่น:มหาวิทยาลัยขอนแก่น; 2553.
4. Knowles MS, Holton EF, Swanson RA. The adult learner. Burlingto: Elsevier:2005.
5. สุภณิตา ปุสุรินทร์คำ. หลักการเรียนรู้แบบมีส่วนร่วม. [เข้าถึงเมื่อวันที่ 1มิถุนายน 2560]. เข้าถึงได้จาก
http://opalnida.blogspot.com/2008/06/blog-post_13.html.
6. ชมพูนุท ทิพย์ฝั้น. การพัฒนาโปรแกรมการเตรียมความพร้อมสำหรับการเป็นพยาบาลหัวหน้าเวร.
พยาบาลสาร. 2557;41(1):145-57.
7. นุชดา บุญซื่อ. การพัฒนารูปแบบการนิเทศของผู้ตรวจการพยาบาลนอกเวลาราชการโรงพยาบาลคอนสาร
จังหวัดชัยภูมิ. [พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต]. สาขาวิชาการบริหารการพยาบาล, คณะพยาบาลศาสตร์,
ขอนแก่น: มหาวิทยาลัยขอนแก่น; 2557.
8. วารี วณิชปัญจพล. การพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะของผู้นิเทศการพยาบาล ใน
โรงพยาบาลสาธารณสุข. [ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต]. สาขาการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์,กรุงเทพฯ:
มหาวิทยาลัยรามคำแหง; 2557.
9. ณรุทธ์ สุทธจิตต์. การวัดและการประเมินผลและการวิเคราะห์ข้อสอบ.[เข้าถึงเมื่อวันที่ 5 มีนาคม2560]
เข้าถึงได้จาก http://www.air.or.th/AIR/doc/Lectures27062557_01.pdf
10. บุญชม ศรีสอาด. วิจัยเบื้องต้น.พิมพ์ครั้งที่ 8. กรุงเทพฯ: สุวิริยาสาส์น; 2553.
11. จงกลนี อุตตมะ. ผลของโปรแกรมการสอนต่อความรู้และสมรรถนะแห่งตนของพยาบาลในการดูแล
เด็กป่วยมะเร็งเม็ดเลือดขาวที่มีอาการอ่อนเปลี้ยจากเคมีบำบัด. [พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต].สาขาวิชา
การพยาบาลกุมารเวชศาสตร์,เชียงใหม่:บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่; 2557.
12. Draganov PB, Andrade AC, Neves VR,Sanna MC. Andragogy in nursing: a literature review. Invest
Educ Enfer. 2013;31(1):86-94.
13. อุรา แสงเงิน, สุพัตรา อุปนิสากร, ทิพมาส ชิณวงศ์. ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับความรู้และทักษะใน
การช่วยฟื้นคืนชีพของพยาบาล โรงพยาบาลสงขลานครินทร์.วารสารพยาบาลสงขลานครินทร์.
2555;32(1):1-9.
14. นภาพิไล ลัทธศักดิ์ศิริ. การพัฒนาหลักสูตรการฝึกอบรมเพื่อสร้างเสริมทักษะการแก้ปัญหาและการ
ตัดสินใจสำหรับพนักงานระดับหัวหน้างานของศูนย์บริการลูกค้าธุรกิจยานยนต์อีซูซุ ในภาคตะวันออก
ประเทศไทย. วารสารการศึกษาและการพัฒนาสังคม.2558;11(2): 235-46. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|